söndag 3 augusti 2008

Boktips

En annorlunda bok. Det är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.

Den handlar om den före detta studenten som söker upp sin gamle professor när denne långsamt håller på att dö i ALS. Deras samtal om döden, livet och vad som är viktigt är själva storyn. Låter det trist? Det är det inte. Det är upplyftande och väldigt, väldigt tänkvärt.
Annonsen jag såg om att man kan köpa en vattenkran som gör så att vattnet lyser rött om det är varmt och blått om det är kallt känns med ens väldigt oviktig. Vårt kakelbytarståhej känns också oviktigt. När jag var mitt inne i boken frågade min man om vi skulle byta diskbänken också när vi ändå höll på att renovera. En fullkomligt funktionsduglig diskbänk. Jag svarade nej. Kanske berodde det på bokens budskap, kanske på snålhet. Jag vet inte. Jag vet bara att boken gör intryck och avtryck.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den boken gillar jag också! Nu är det ett tag sen jag läste den, men oj vad jag hade att fundera på när jag läst den. // Jennie

Odiskat sa...

Jennie, vad skönt att höra att fler gillar den! Då känns det inte som om jag är ute och cyklar. Visst funderar man efter att ha läst den.

Anonym sa...

Perspektiv är bra :) Ska skriva upp titeln!

Odiskat sa...

Ja, gör det Nina. Den är annorlunda men bra.